lördag 16 maj 2009

Plötsligt blev det så vackert ljus

Och det blev alldeles stilla. Här är Tofslan, det är hon som brukar släpa in ormar och ödlor och sånt.
Myskmadra och Vadstenamynta, vem vinner? Just nu pågår en kamp inne i vår stenlabyrint.
Mellan hägg och syren. Det var då som skomakaren skulle ta semester. Men den ledigheten blev inte så lång i år. Och syrenen har som vanligt bestämt sig för att blomma som allra mest på utsidan av häcken, ut mot grannens åker.
Magnoliorna gillar inte när det blåser. Då får de bruna fläckar på kronbladen. Men just denna blomma, på läsidan, har klarat sig någorlunda oskadd. Och nu börjar de gröna bladen spricka ut.
Dagens tulpan! Står på baksidan av växthuset, tillsammans med purpurklätt och en präktig riddarsporre som blir hög och ljusblå. Här har växterna det riktigt mysigt, med gödselspill från det läckande växthuset och en varm vägg att luta sig emot. Det är kanske här jag ska försöka plantera höstanemoner?

7 kommentarer:

  1. Nä, ska det bli nåt till ledigt får det nog bli från första häggblomman slår ut till sista syrenen vissnar..... men visst är det ljuvligt! Men kallt! Vi blev ju så bortskämda i april.... men det vänder väl igen.
    Vackra tulpaner, de ser också ut att må bra i gödselspillet....
    Ha´t himla gôtt
    Nina

    SvaraRadera
  2. Kampen mellan Vadstenamynta och myskmadra är ju fantastiskt vacker, får nog också ta och hetsa blommorna på varandra nu när jag sett hur fint det kan bli:)

    Trevlig fortsättning på helgen,
    /U

    SvaraRadera
  3. Nina, visst är det kallt! Jag har släpat mina tomatplantor ut och in nu i snart två veckor men ikväll gav jag upp och grävde ner dem i växthuset. Tomater, gurkor och paprika. Nu får det vara nog med kalla nätter.
    Utblickare, ett tips: myntan vinner mer och mer terräng för varje säsong, så ge myskmadran ett litet försprång. Då blir kampen mer spännande.

    SvaraRadera
  4. Plantor har onekligen en egen vilja, och långt ifrån alltid samma som trädgårdsmästarens! Jag önskar vi kunde ha en Magnolia, men här är det blåsigt värre så jag får njuta av dem hos bloggare som du.

    SvaraRadera
  5. Hon hade nog inte spanat in någon ny orm i alla fall, om det inte finns flygande ormar!
    Kampen i labyrinten var ju spännande. Heja myskmadran!
    Höstanemoner, trivs dom inte hos dig? En har dött för mig i vinter, men en är kvar och den har fått några små bäbisar. Första anemoner jag köpte satte jag på sensommaren och det ska man inte göra har jag lärt mig sedan. Höstanemoner ska planteras på våren, så det gjorde jag med den andra! /Anette

    SvaraRadera
  6. Vackra bilder och poetisk text, vad mer kan jag önska mig när jobbet idag är förlagt framför datorn och jag längtar ut i naturen.

    Tack för att du har fått mig inspirerad att fortsätta att rensa ogräs, och kanske kan min örtagård få liv i år igen:)

    Jag sprider din härliga blogg som frön för vinden.

    Kram grannen.

    SvaraRadera
  7. Camellia, det är knepigt med vind, särskilt om den dessutom är salt.Vi funderade just på vad vi skulle ge en trädgårdsägare på en mycket blåsig bohuslänsk ö i födelsedagspresent, och det blev till slut havtorn. Lagom rustikt, och det hörs ju på namnet att den trivs vid havet...
    Tack för planteringstips om höstanemoner Anette!Jag har försökt flera gånger, men inte lyckats få dem att överleva vintern. Vårplantering, alltså. Och riktigt rejäl jord har jag lärt mig på Hannus blogg.
    Hej kära granne, vad glad jag blir att du har hittat mig här också!Om din örtagård behöver tillökning så är det bara att komma hit och hämta. Och äppelmyntan som jag fick av dig för ett par år sen har fått en våldsam fart i år, kan jag meddela...

    SvaraRadera