söndag 23 september 2012

Sju sorters blommor

I ett försök att skaffa mig lite inspiration till veckans trädgårdskrönika i radion-det är svårt när regnskurarna avlöser varandra och man får besök av barn som går runt och sälja jultidningar- gick jag ut i trädgården och knipsade av några blommor. De finns faktiskt några kvar, i alla fall av de sorter som är  hyfsat snigelsäkra.
(Fortfarande mobilkamera, men jag har önskat mig en bättre i födelsedagspresent, och den infaller mycket snart!)
Sju sorter hittade jag.  Den jag gillar allra bäst, och som har blommat hela sommaren i en stor kruka -skyddad från sniglarna-är Linnétagetes. Hög och ståtlig,  men ändå luftig ,en riktig svävare med små kraftigt rödbruna blommor med orangegul baksida.
Och det hjälper att röra lite på sig. När jag såg ringblommorna fick jag en flashback till tidigt åttiotal och min första stora trädgårdsinspiratör Annemarta Borgen.Jag tror krönikan ska få handla om henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar