tisdag 18 september 2012

September i rosa

 Rosa är ju inte precis den färg man brukar förknippa med hösten, men faktiskt så är det just det rosa som är bäst hos mig just nu. Fuchsian, som hamnade i en gammal murken stubbe, i skuggan mellan ormbunkar och pepparmynta, har trivts storartat med livet hela sommaren, och tänker sig nog att avsluta säsongen med flaggan i topp.
Bäst att ta sticklingar från den, för den blev verkligen en dunderhit.  Det blev så fint med det ljust rosa i dunklet bland skogsväxterna. Waltz Jubelteen heter den (nu kommer jag ihåg det,  Monne!)
 Och den kära gamla favoriten New Dawn, som blommar och blommar och blommar hela långa sommaren och hösten och ibland ända fram till jul. Underbar är hon, och uthärdar allehanda vedermödor, som ogräs och torka och stundtals allmän vanskötsel.
 Söderrabatten är full av sköldpaddsört. Som för ett ganska tillbakadraget liv fram till augusti, när den börjar visa färg och breda ut sig.  Jag har några vita på gång också, frösådda förra året, som kanske kan bli något nästa sommar.
Och här är undantaget från det rosa temat. Jag är ingen gladiolusmänniska, eller snarare så passar väl inte den ganska torra och sandiga jorden här för denna pampiga blomma. Men jag fick några torra lökar av dotter Maria i Californien förra hösten, och trodde nog egentligen inte att det skulle bli så mycket av dem när jag klämde ner dem i rabatten i våras. Men plötsligt manifesterade den sig : en enda, men vilken färg! Eller hur? Ett helt gäng av de här mitt i sköldpaddsörten, visst vore det läckert?

2 kommentarer:

  1. Härligt att det blommar så mycket ännu.
    Eva

    SvaraRadera
  2. Den fuchsian växer väldigt upprätt och fint, och passar bra att ha i t ex en rabatt. De flesta fuchsior behöver ju gärna få en upphöjd position för att riktigt komma till sin rätt.

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera