lördag 2 juni 2012

Chelsea Flower Show och annat engelskt godis 2

 Man skulle kunna cirkulera i södra England i flera veckor och titta på trädgårdar. Eller månader. Eller året runt, förresten, de förändras ju hela tiden. Den här trädgården råkade vi snubbla över när vi var på väg med bil mellan sydkusten och London och det började bli lunchdags. Merriments Gardens,  en kombinerad restaurang/plantskola/botanisk trädgård. Typisk engelsk stil med välklippta häckar, gräs- och grusgångar, labyrinter och gigantiska  böljande rabatter med buskar och perenner.
En sorts naturens egen grusträdgård på sydkusten, öster om Hastings. Jag tror det är crambe maritima, strandkål. Snyggt och välordnat, som om en riktig gardener hade varit i farten.
 Wisteria överallt, både blå och vita. Den här hittade vi i Wivenhoe,  en liten by utanför Colchester, vid floden Colne. Det är  där den engelska dottern håller hus.
 Och detta är hennes kvällspromenadstråk, längs floden. Kan inte sluta fascineras av tidvattnet, och alla båtar som plötsligt står nerklämda i bottenleran när det är lågvatten.
 Sissinghurst! Det tog 35 år innan jag lyckades ta mig dit sedan jag först hörde talas om Sissinghurst Castle, och Vita Sackville Wests berömda vita trädgård i Kent. Berömd, med all rätt.Inspirationskälla till alla andra vita trädgårdar världen över,  inklusive min egen lilla vita rabatt.  Men hela tädgården, med alla  vackra murar och byggnader, är  mycket mycket större  och ännu mer spännande än jag hade föreställt mig. Strama klippta häckar,  geometriska former och så tornet, Vitas lilla skrivarlya. Och det hela blir ju inte sämre av familjens okonventionella liv.
 Vad vore ett medeltida trädgårdstorn utan en klätterros? Den här går inte av för hackor. Med en miljon dubbla små gula rosor. Som möter en vitblommande bergsklematis på den andra sidan.
Undrar om man kan spela någon sorts sällskapsspel med pensionärerna på  det här brädet?
 
Ormrot,  OK. Den klarar jag. En förträfflig växt. Den där höga ligusterhäcken blir det nog värre med. Och blåregnet, det lär jag nog aldrig kunna åstadkomma . Men det gör inte så mycket. Det blir mycket roligare att trädgårdsturista på det viset.

Nu bråkar datorn med mig igen och låter mig inte lägga in fler bilder. Men jag återkommer i ämnet!

1 kommentar:

  1. Visst är det strandkål. Nästa gång måste ni titta på Jarman's trädgård i Dungeness, den hade jag ju glömt.

    Merriments Gradens, se där, hade jag aldrig hört talas om. Tack för det tipset!

    SvaraRadera