torsdag 31 december 2009

Iskall nyårsafton

Så här såg det ut när jag kom hem från jobbet i förmiddags. -14 grader och jag klarade nästan inte att ta av handskarna för att klicka på avtryckaren. Och både isbaren och bartendern som skapades på julafton har fått ytterligare ett lager snö över sig. Lite suddiga i kanten har de blivit, men som väderprognosen ser ut nu så bör de överleva minst till trettonhelgen.
...och kolla, om ni tittar efter riktigt noga så visst går det att se en nötväcka på kanten till fröautomaten! Jag fick den, fast fingrarna var lika stela som bartenderns... Min första pippi på bild!
och vid det här laget är temperaturen nere i -16,8 grader. Inatt såg det likadant ut när jag åkte till jobbet vid fyratiden. Fullmåne, och det blåa ljuset som är så starkt att det nästan går att läsa tidningen utomhus. Går inte att fånga med min kamera. Men man får lust att yla mot månen.
Mycket mycket varmare inomhus. Bara jag och maken kvar i huset. Vi roar oss med Sara Granérs och Sara Hanssons helt fantastiska krönika över 00-talet i GP-missa inte den ni som har GP!- och förbereder oss för ett mycket stillsamt nyårsfirande med renfilé och gott rödvin. Och kanske går vi upp i trädhuset vid tolvslaget och skålar in det nya året och kollar på grannarnas fyrverkerier.

Gott nytt år alla bloggvänner! Och tack för trevliga tillrop och tröstande ord under året, det har varit oerhört värdefullt. 2010 kan bara bli bättre!

7 kommentarer:

  1. Gott slut och ett Gott nytt till dig.
    Vilken nyårsafton vi får.
    Annika

    SvaraRadera
  2. Grattis till att du lyckades fånga fågeln.
    Ha en mysig kväll tillsammans.

    Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  3. Burr, det ser verkligen kallt ut. Vädret det gör lite som det vill denna vinter. Här är det endast rung 5-6 grader, trots att det är nordligare. Och inatt när vi var ute och skålade kändes det riktigt behagligt, men såklart, vid det laget hade man ju fått både en och två innanför västen! ;-) God fortsättning på det nya året. Det kommer att bli jättebra, det är jag säker på! /Ruben

    SvaraRadera
  4. Ett Himla Gôtt Nytt År
    Önskar jag dig o familjen
    Nina

    SvaraRadera
  5. Hej Tant Grön, nu har vi hittat till din blogg! Mycket roligt och fint att titta på här - vi lägger genast till dig i vår bloggläsare! Teneriffa åg helt fantastiskt ut - vi jämför ju just nu allt med Madeira, där vi tillbringade julen, men måste verkligen säga att er bananplantage inspirerade till ett besök någon gång i livet!

    Jättefin pippi på fotot - men kalla honom inte nötväcka, då blir han sur! Han är en entita eller möjligen talltita (svårt att se skillnad på de två, men vi lägger en röst på entitan). Men var inte ledsen för det - entitan är faktiskt rödlistad, det vill säga en smula ovanlig numer, och därmed en fin gäst i fågelbaren.

    SvaraRadera
  6. Hej Arboarkticum, vad kul att ni har hittat hit!
    Jag kollade nog inte tillräckligt noga på pippin i kylan-härute finns nämligen två nötväckor som brukar göra rent hus med alla andra fåglar vid fröautomaten.Så jag utgick liksom från att det var den... Men nu inne i värmen ser jag ju att den har en helt annan fason. Entita alltså, trevligt!
    Madeira- där har vi också varit, en gång i december. Ja, Teneriffa är ganska likt Madeira i klimatet, fast lite varmare och mer varierat. Med öken i söder -där alla hotellen finns- och fuktigare subtopisk grönska i norr-där Teneriffas invånare bor. Jag gillade levadorna på Madeira och alla exklusiva blommor som växer i dikeskanterna.

    SvaraRadera
  7. God fortsättning på det nya decenniet! kan tänka mig att så djup snö är ovanlig också på Orust (liksom i brittanien). Blir sugen på att läsa krönikan, hoppas på att den finns ute på nätet....

    SvaraRadera