söndag 22 februari 2009

Söndag, sol, snö och semlor


Nu börjar det! Snön förstärker ljuset och solen slår som ett vasst spjut rakt ner i den del av medvetandet som reglerar driften att så frön i jord. Utan att ens reflektera över vad jag gör så styr jag kosan direkt mot stället med fröpåsar på Bauhaus. Står länge och fokuserar på ringblommorna-några nya sorter i år? Det finns visst en väldigt låg, kompakt sort som jag såg i en trädgårdstidning i höstas... och visst är dom cremefärgade helt underbara....och den sorten där varje blomblad är kantat av en mörkare orange färg, den är ju hur vacker som helst.... Jag känner redan doften av en stor tjock bukett med nyutslagna intensivt färgsprakande ringblommor...Och det är oundvikligt,trots att det är flera månader kvar tills jorden reder sig, och trots att jag vet att alla dom tusentals självsådda ringblomsfröna redan ligger i jorden och väntar på att gro, trots att jag vet att jag kommer att få rensa bort hundratals självsådda ringblomsplantor när jag har grävt om grönsakslandet, trots detta så går jag ändå genom kassan med en extra stor påse ringblomsfrön, blandade färger à 33:-. Lycklig och glad. Det är trots att rätt så billigt att tillfredsställa just den här driften. Jag åker hem och gör semlor till sonen och mig. Nu är vintern snart slut.

8 kommentarer:

  1. Åh vilket härligt inlägg! Jag kan själv känna doften av ringblomsbuketten på sommarbordet nu, där solen faller in. En sån verkligt fin födelsedagskänsla! Var har du tänkt sätta de nya fröna?

    SvaraRadera
  2. testing testing, tredje gången...

    SvaraRadera
  3. aha! tycks fungera nu. Jo, alltså, jag gratulerade under tidigare försök till detta storslagna initiativ och hävdade att jag skulle följa utvecklingen med intresse - allt detta bekräftas nu åter. Har för övrigt en trädgårdsfråga: i helgen började jag stenlägga en terrass, vad rekommenderas mellan stenarna? Jord och gräs? Stenarna är stora och platta, mest sandsten.

    SvaraRadera
  4. Elin:de nya fröna vet jag , som sagt var, inte var jag ska göra av. Jag kanske får gräva upp en bit gräsmatta och göra en ny plantering med bara ringblommor....och kanske lite blå snokört däremellan... eller nåt annat vackert blått.
    Martin: tack för gratulationen!Jord och gräs är INTE någon bra idé mellan stenarna i en terrass, gräset växer och måste klippas och innehåller nästan alltid fleråriga ogräs. Bättre att lägga stenmjöl eller finkornigt grus i fogarna. Det kommer visserligen ogräsfrön flygande ändå, men det är lättare att hålla ordning på dom!

    SvaraRadera
  5. Över kryddträdgården, där mina ringblommor brukar vara, ligger snön fortfarande blöt och tung. Ser inte alls roligt ut och det är svårt att tänka sig att det ska bli färggrant där om några månader.
    Mycket trevligt att du bloggar om nåt som alla bara längtar efter - och det i så härliga färger!

    SvaraRadera
  6. En bra start, moder! Ska bli kul att följa trädgården från februarisnö till sommarens prakt. Jag går för övrigt här i Visby omkring bland en hel del frusna trädgårdar som snart kommer att blomma å det praktfullaste!

    SvaraRadera
  7. Okej, stenmjöl alltså. Finns att skaffa på närmaste Leroy Merlin förmodar jag. Återkommer snart med fler frågor...

    SvaraRadera