måndag 23 februari 2009

Blått, blått, blått


Jag har bestämt mig för att skaffa blå blommor den här säsongen. Blått är en lugn färg, ger liksom lite stil åt krukor och planteringar: himmelsblå salvia, djupblå petunia, jätteblå blåklocka, och ljust himmelsblå prins Gustafs öga som lyser så vackert i skymningen. Jag ska scanna av frökatalogerna efter blå blommor i alla nyanser, jag ska förkultivera och direktså, det ska bli ett hav av blått i mina rabatter i sommar!(Utom ringblommorna då förstås)

Hjälp mig att komma ihåg det, att jag ska satsa på blåa blommor i år! Tala om det för mig, INNAN jag kommer hemsläpande med lådor av penseer i alla regnbågens färger, med gula solrosor, orange dagliljor och lila afrikanska margueriter! Påminn mig om hur jag tänkte när jag började planera i slutet av februari!

Annars slutar det som det brukar: massor av färger i ett enda sammelsurium. Nollpoäng av stil- och smakdomstolen. Som sagt, påminn mig!

6 kommentarer:

  1. Men jag tycker ju om ditt sammelsurium! Fast okej då - jag ska påminna dig. En blå Töllåssommar - det låter fint. Så länge Dahliorna får vara kvar! Får de det?

    SvaraRadera
  2. Blått är bäst! Glöm inte de blålila tonerna: lavendel, t.ex. Ska själv plantera mycket av denna helbrädgagörande och vederkvickande planta. Den räddade mig en natt i bergen när jag upptäckte att det låg döda och stinkande sniglar i mitt tält. Du får hjälpa mig att bestämma var!

    SvaraRadera
  3. Stil och smak är väl ingenting att stå efter, kör med ett prunkande sammelsurium i stället! En blomstrande kökkenmödding. A flabbergasting hodge-podge...

    SvaraRadera
  4. Elin:självklart får dahliorna vara kvar. Om dom har överlevt vintern.
    Martin:Håller med om att lavendel är vederkvickande. Finns dessutom i många trevliga varianter. Ska du plantera lavendel, så sätt dom soligt och absolut inte blött!
    Jakob: En flabbergasting hodge-podge låter kul. Ett nytt koncept för komposten kanske. Om man strör ut en massa blandade frön i kompostytan så-hokus pokus-en flabbergasting hodge-podge!

    SvaraRadera
  5. Cfr. Trollkarlens Hatt...

    SvaraRadera
  6. Oh, ja dahliorna ar viktiga for mig ocksa! Dom har sa harliga farger...
    Bla tradgard far mig att tanka pa Majas Alfabet; det finns manga vackra lite mystiska bla illustrationer i den boken. Glom inte varianter av forgatmigej!

    SvaraRadera