söndag 5 juli 2009

Albertine 1 och 2 samt klippande av buxbom

Detta är en special-häcksax, avsedd för buxbom, samt en klippt buxbomhäck i en skånsk trädgård.
Här är min Albertine, utslagen! Än så länge är hon inte så värst kaxig, hon spretar lite åt alla håll och försöker haka fast sig i ens kläder när man rundar hörnet till ingången till ruinen. Men vackra blommor fick hon verkligen redan denna första sommar. Jag misstänker att hon kräver en hel del pyssel för att bli lika ståtlig som sin förebild, i Ystads klosterträdgård.
...det vill säga den här. I fullt flor, med knoppar och blommor i alla stadier, står hon och skådar nådigt ner på alla besökare och beundrare. Ingen dålig bakgrund har hon heller: det imponerande gråbrödraklostret i Ystad. Ibland hör man sång från en medeltida munkkör strömma ut ur de små gluggarna i väggen. Det är säkert en illusion, en cd på repeat med högst moderna högtalare inbyggda i klostermurarna, men det gör ingenting. Det skapar helt rätt atmosfär för denna plats.
Denna högst imponerande Albertine har också en högst imponerande ställning att klättra på. Hon har sällskap med flera helsystrar och flera exemplar av en vitblommande halvsyster, och alla är mer än tre meter höga, och omgärdar en springbrunn med lite porlande vatten i mitten. I övriga kvarter runt omkring växer andra buskrosor och klätterrosor i alla kulörer, de flesta sk historiska rosor, men också några moderna Austinrosor. Kul att se dem alla i verkligheten, men rent estetiskt är det defintivt för mycket på en gång. Man skulle behöva ett lugnt andningshål mellan alla intensivt blommande rosenbuskar.
Som till exempel ett parti buxbom... kanske inte så lugnt och stillsamt och estetiskt i detta skick, och detta hänger inte alls ihop med Albertine. Det blev bara en bra övergång... Detta är nämligen inte en del av klosterträdgården i Ystad, utan en del av den hundraåriga buxbomhäck som blev delvis kraschad för några år sen, när vi tvingades fälla en stor alm i vår Skåneträdgård. Almen sågades ner i bitar av en professionell trädfällare, och gigantiska delar av trädet föll ner i den stackars häcken. På insidan av häcken finns gamla grusgångar, och en kvadratisk gräsmatta, på utsidan nässlor och kers och sly och en nästan igenvuxen perennrabatt.
Okej, buxbom ska ju tåla att klippas rejält, så igång med sekatören. Man vill ju bara kolla lite, hur det kan bli...
Aj! Det tar tre kvart, sedan har jag kraftiga blåsor på insidan av tummen. Sekatör är inte bra, här krävs en vass häcksax. Iväg till byggmarknaden och skaffa en. Arton timmar senare har jag röjt nässlor och kers och sly och klippt nästan hela buxbomhäcken. Inte så kraftigt som jag borde ha gjort, men lite tillsnyggad blev den. Och den var inte ohjälpligt förstörd av nedfallande alm. Tilltufsad är den, men den bör gå att reparera .Och hade jag haft arton timmar till så kanske det hade blivit riktigt ordentligt gjort. Men själv är jag i toppform med klart förbättrade armmuskler och riktigt god kondition.

6 kommentarer:

  1. Vacker var hon, Albertine...
    Jag blev såld på Gudhemsrosen när jag var i klosteruinerna förra året..vit ros mot grå sten..vackert, vackert...suck..

    SvaraRadera
  2. En särskild buxbomsklippare! En sån behöver jag kanske – försöker få till tre fina klot och dessutom göra något hyfs av två eländiga buxbomsbebisar. Fast egentligen skulle jag vilja ha en rejält böjd sax, så att man får in kurvaturen liksom...

    SvaraRadera
  3. Hej ..spätzle en en hemmagjord pasta som har sina rötter i Österrike-Ungern..man gör en lös deg på ägg vatten salt o vetemjöl som pressas genom en speciell press lite som en purepress,,o kokas i saltat vatten..

    SvaraRadera
  4. Min buxbom växer i kruka och så har jag nyss planterat två i rabatt. Inte så mycket att klippa. Ha det fint!

    SvaraRadera