tisdag 12 maj 2015

Spöregn och förkylt

 Så det är väl just nu man kan glädjas som bäst åt ett lagom torrt växthus, där man kan få utlopp för planteringsdriften. Fyra gurkplantor och tolv tomater på sina platser inne i växthuset, och ytterligare tio små kruktomater, Vilma och Sweet´n Neat, som ska få komma ut när vädret blir lite bättre. Och ett antal chilliplantor: Cayenne, Vampire och Loco. Också i krukor. Plus två aubergine Ofelia och en physalis som jag hoppas ska bli två, eftersom jag knipsade toppskottet.
 Gurkplantorna har sett olyckliga ut sen jag planterade ut dem i söndags, men idag är de jätteglada och har kommit med massor av nya blommor.
Och den här tomaten, av sorten Indigo Rose, är jag inte riktigt säker på hur den ska se ut när den är mogen. Den har varit svart och vackert blank i flera veckor. 

Och så har jag planer på en stor bönodling i år, på det gamla växthusets plats där vi odlade potatis förra året. Jag har planterat gula, gröna och lila buskbönor, klättrande blomsterbönor  och brytsockerärtor, i krukor i växthuset. Plus en påse luktärter. Har bara lyckats med luktärter en enda gång i livet, men skam den som ger sig. Detta är visionernas tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar