lördag 13 november 2010

Tulpanfrossa

Äntligen är jag uppkopplad igen! Hårddisken har varit hos doktorn och kommit tillbaka. Bara delvis tillfrisknad, dock. Jag kan surfa, men alla gamla program-typ Skype och Adobe och annat nödvändigt- är försvunna och tycks vara omöjliga att installera igen, så vi får nog boka tid för återbesök.

Idag har jag roat mig med att tokshoppa tulpaner. Jag tror det ligger åtta-nio kilo tulpanlökar på köksbordet. Superextrapris: fem förpackningar för en hundring. Inklusive de stora enkilospåsarna med blandade darwinhybrider! Tack, Plantagen!

Den glödande gula med röda kanter har jag hittat fler av. Blushing Apeldoorn heter den. Sådär. Nu har jag skrivit ner namnet så jag kommer ihåg det. De ska planteras intill muren vid ingången till ruinen. Det är där de blir allra vackrast i kvällssolen.

Rosa/vita klassiska, mörklila liljeblommande och vita dubbla med rosa stänk ska jag plantera i den nygrävda rabatten där det också finns en massa nävor. Jag tänker mig att nävornas blad kommer att dölja tulpanbladen när de vissnar ner.

Och så var det de cirka hundra darwinhybriderna i blandade färger. Hmmmm.... Visionen är ett helt fält med tulpaner, men var? Får nog återkomma om den saken.

7 kommentarer:

  1. Låter underbart:)
    Själv har jag inte planterat en enda lök i höst och nu känns det lite sent, om inte snön försvinner förstås...
    Fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Wow, det ska bli spännande att se dina bilder från dina tulpanfält till våren!!! Du har hittat fina sorter, tror jag!
    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  3. Oj oj jag tror jag skall åka en sväng imorgon och se om jag hittar lite lökar på Blomsterlandet. Kilo... brukar man inte tala om när det gäller blosmterlökar precis.
    Tråkigt med datorn alltid är det något.
    Ser ängne framför mig.
    Får du inte plats så sätt dem i krukor så kan bli läckert var som liksom.
    Ha en fortsatt skön helg.
    Annika

    SvaraRadera
  4. En tulpanäng låter himla fint.....får kanske ta mig till plantagen jag också ;) fast det är kanske försent nu......

    SvaraRadera
  5. Vilken vår du kan se fram emot :-) Tur för min plåmbok att inte plantagen har nån butik inom räckhåll..... Men Lidl sålde billiga men fina lökar redan tidigt ;-)
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  6. Hej Tant Grön!
    Så glad jag är att Annika C tipsade mig om din blogg! Har nu läst igenom precis allt, fnissat förtjust åt dina välformulerade kåserier och snappat upp ett och annat om örtmedicin som är ett av mina intressen. Hör som du förmodligen till kategori tre när det gäller trädgårdsnörderi... Anmäler mig härmed som följare och du kommer att få kommentarer men också intresserade frågor. Hoppas att du inte blir irriterad, jag är nämligen vansinnig nyfiken och om jag frågar är det inte av artighet utan för att jag verkligen vill veta.
    Ha det gott/Laila

    SvaraRadera
  7. Laila, vad glad jag blir att du har hittat hit, och TACK för vänligheterna! Det värmer i novemberkylan. Och frågor är det roligaste jag vet.Om man inte kan svara, så finns det ju en anledning att försöka ta reda på mer.Och nu blir jag ju nyfiken på din blogg!

    SvaraRadera