torsdag 20 maj 2010

Superdoftare

Nu börjar skomakarens semester. Han som satte upp en lapp på sin dörr "stängt mellan hägg och syren". Den tiden är precis just nu.

Den här häggen står utanför mitt fönster, alldeles intill en syrenhäck, och när vi öppnar sovrumsfönstret får vi in hela hela doften i rummet.
Att ta in den är däremot ett misstag. Då luktar den riktigt illa.
Vi hoppas att den klarar sig från häggspinnmal i år.

Det var den här blomman som fick mig att gå runt och leta i trädgården härom dagen efter den fantastiska doften som följde med mig när jag var på väg mellan bilen och ytterdörren. Jag kände så väl igen doften, men kunde inte placera den. Var kom den ifrån?

Dagen efter visade det sig att det var den allra första pingstliljan som hade slagit ut. En enda utslagen narciss, dold under en buske. Narcissus poeticus, poetnarciss.

Karin Berglund skriver i sin bok "Längtans Blommor" att det finns ett danskt talesätt som säger att den som på pingstdagens morgon kan plocka 50 utslagna pingstliljor i sin trädgård samma sommar får tur med småkreaturen.

Imorgon är det pingstdagen, så jag får väl göra ett försök. Vilka småkreatur jag i så fall kommer att få tur med återstår att se.

3 kommentarer:

  1. Förr hade jag alltid semester från 15 maj till 15 juni. Tror på det, och precis som du säger: man kan ju gå ner i arbetstid i alla fall. Kram!

    SvaraRadera
  2. Poetnarcisser är bland de finaste lökväxterna tycker jag. Hoppas din hägg klarar sig från spinnmalen. Karin Berglund är verkligen underhållande. Har det inte varit lite tyst från henne på sistone?

    SvaraRadera