fredag 5 juni 2009

Lite blågul får man vara

...när det är nationaldag vilken dag som helst och vi har firat studentexamen och Robin Söderling har gått till final i franska öppna mästerskapen i tennis. Gullregnet och irisen har gjort en alldeles egen tolkning på detta tema. Och den här irisen blommar för första gången i år. Iris sibirica Teal velvet blue kallar den sig.

Denna gula lilja har jag fått av min kära vän Helena i Jönköping. Är det någon som vet vad den heter? Den växer i stora ruggar hemma hos henne och fanns där när hon tog över trädgården för tjugo år sen. En sån där växt som man inte måste krusa det minsta för, den bara växer. Här står den farligt nära det stora sorkhålet, men det bekymrar den inte ett dugg- bara en sån sak.


Tradescantia eller tremastarblomma. Döpt efter herrarna Tradescant, som, får man förmoda, hittade den och hemförde den till England i triumf. De ligger begravda i London i en kyrka som numera är the London Garden Museum. Granne till ärkebiskopen av Canterbury, så det är ståtligt värre. Men blomman är inte så biskopsaktig, utan hur snäll som helst och bara fortsätter blomma i flera månader.


Dagen efter. Studentens stolta mor är lite matt. Så icke studenten själv som fortsätter festa på annat håll . Vi ska hämta honom på Smögen inatt där han enligt traditionen firar med tusentals andra studenter. Låtom oss fröjdas i ungdomens våår...



11 kommentarer:

  1. Gult och blått kan vara snyggt tillsammans i de rätta nyanserna. Liljan ser ut som den vanliga dagliljan tycker jag. Irisar är bland de vackraste blommorna. Trevlig svenska flaggans dag! Eller hur säger man...

    SvaraRadera
  2. Inte skall vi sämmas för att vi är blågula, i alla fall inte i dessa dagar...
    Gullregn och iris... mycket vackert.
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  3. Fint! Den gula är väl en daglilja. Har också en sådan och den är verkligen tacksam. Undrar om inte min slår ut idag.
    Tennisen satt jag klistrad vid igår. Det var spännande och i kväll är det ju fotboll!
    Men först ska dagens kalas klaras av. Maken och jag brukar fira våra födelsedagar den 6 juni. Så idag vankas det sill och potatis följt av jordgubbar och glass. Svenskt så det förslår. Tyvärr är ju även vädret svenskt idag.....Ha en trevlig helg. /Anette

    SvaraRadera
  4. Jag älskar daglilja, har precis en likadan på baksidan. Vilken typ av daglilja vet jag dock inte, men fin är den! Gullregn och iris-tolkningen är ljuvlig. Hoppas både student och mor snabbt hämtar sig efter senaste dygnets begivenheter. Och grattis till er båda!
    Trevlig fortsättning på helgen,
    /U

    SvaraRadera
  5. Ja, det är klart att det är en daglilja! Jag hade bara den orange sorten förut, och hade inte klart för mig att det finns en klargul. I min uppslagsbok läser jag att den heter något så krångligt som hemerocallis liloasphodelus- tidigare flava. Bra att få veta, tack!
    Och idag har den vilda gula svärdsliljan också slagit ut, det är ingen måtta på det blågula...
    Grattis Anette på alla födelsedagar, och tack, Utblickare för gratulationerna!
    Det blir nog sill och potatis och jordgubbar här också, misstänker jag.

    SvaraRadera
  6. Hejsan, här firar vi också, på andra sidan av Atlanten... med en stor BBQ och vänner från alla länder, inklusive Sverige. Det är en härlig årstid - grattis!

    SvaraRadera
  7. Dagliljan doftar alldeles fantastikt också! Jag fick en liten tuva av min gamla chef för tre år sedan. Hon hade slängt den på komposten där jag nosade upp den. Nu har den växt och tronar stolt utanför fönstret. Underbar och lätt att dela!

    SvaraRadera
  8. Tycker jag var en långt vackrare kombination än flaggan (jag kan väl kosta på mig att vara lite landsförrädare så här i exil).

    SvaraRadera