lördag 27 juni 2009

Albertine, myror och tornseglare

Ja, detta är alltså den utlovade Albertine. Visst är det en underbart vacker, nästan utslagen knopp? Djupt röd vid fästet, med röda strimmor, och ljusare rosa i yttre kanterna på kronbladen. Den påminner faktiskt lite om magnoliaknopparna i färgen. Och på precis samma sätt går jag och väntar och spanar på varje enskild blomma, just innan de slår ut...Imorgon har den säkert vecklat ut sig, men jag undrar om inte knopparna ändå är det vackraste stadiet av en ros.
Ikväll har jag planterat om en tomatplanta som stod i kruka i växthuset och såg riktigt eländig ut. Bladen började gulna, och det ska de inte göra redan nu. Och vad upptäcker jag i botten av krukan, om inte en hel myrkoloni! Myror i alla stadier, kryllande som på Piccadilly Circus i rusningstid. Är det någon som vet hur man bekämpar myror i växthus utan att själva ätbarheterna tar skada? Jag har inga som helst illusioner om att myrorna försvinner bara för att jag tar bort dem från just denna kruka. Vad gör man???
En glad nyhet: vi har fått sommargäster i vårt hus! Ett tornseglarpar har bosatt sig under en tegelpanna. Jag ser dem precis från fönstret framför datorn, svischande förbi i tvåhundra kilometer i timmen, störtdykande efter insekter. Myror äter de inte, men flygande otyg är deras huvudföda. För att inte tala om vilken underhållning de bjuder på när de visar upp sina akrobatkonster. Pensionat Töllås har öppnat för sommaren.

9 kommentarer:

  1. Rosenknoppar är underbart vackra, och nu har säkert 'Albertine' slagit ut i denna värme.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Underbart underhållande om Burns – turistbroschyr var det sista jag tänkte på, snälla du. Eftersom vår verksamhet här kräver proffsiga insektsbehandlare, får jag lite tips emellanåt. Myror: förtrupper lägger ut doftspår som hela gänget sedan följer. Därför kan man prova med att noga skrubba rent (gärna med något milt bakteriedödande, nu finns det ju sådana diskmedel t ex) ALLA ytor runt och en bra bit "på vägen" till plantan (tittar man en stund kan man upptäcka myrstigen och följa den bakåt). Du kan också duscha hela plantan i detta. Det gillar inte myrorna, som dessutom tappar doftspåret och flyttar någon annanstans. Men kolla efter löss och annat också – myror har dem ju som mjölkkor. Finns de kvar kommer myrorna nog tillbaka.

    Gotland var underbar – där missade du helt klart något. Rapport kommer inom kort på bloggen!

    SvaraRadera
  3. Håller nog med om att rosenknoppar är vackrare än blommorna...och förväntan ger lite extra krydda..
    Myror vete sjutton hur man får bort..i så fall hade jag inte haft pissemyror överallt :0/

    SvaraRadera
  4. Heii igen engelsson hittade igen dig*S* det var en riktigt fin rosenknopp

    SvaraRadera
  5. Rosor.... har såååå fina Schneewitchen och New Dawn, men bladen vissnar och faller döden dör i den elaka svartfläckssjukan. Vad ska jag göra??? Och en annan rosfråga - kan jag ge en giva gödsel nu?
    Undrar
    Syster Yster

    SvaraRadera
  6. Inger: Ja, nu är hon utslagen, och mer därtill. Och jag har hälsat på Albertinan i Ystad, därav denna paus i bloggandet. Se nästa inlägg!

    Camellia: Ja, jag missade Gotland i värmebölja, synd. Men det går fler båtar. Välkommen tillbaka förresten, och tack för myrtips. Jag håller dem under sträng uppsikt just nu.

    Tesa: stackars dig med pissemyror, de är ju de värsta. Särskilt när man slagit sig ner på backen för att rensa på något knepigt ställe och det bokstavligen börjar krypa i byxorna...

    Britt: hej! Visst är hon fin. Det lär bli många fler Albertine-bilder. Känner mig nästan lite insnöad på just denna ros.

    Engelsson: Kul att du hittade hit igen! Jag gör strax en svarsvisit hos dig.

    Syster Yster: Svartfläcksjuka, hu!I min rosbok står det att den kan orsakas av "överfrodighet" vad det nu kan vara. Möjligen alltför snabb tillväxt. även fuktigt väder, alternativt torka befrämjar angrepp. Hmmm, vad ska man tro? Mina Flammentanz får det ibland. Och Lucia får det hela tiden. Den står väldigt torrt. Och den röda klätterrosen i Abbekås, definitivt. Men jag har märkt att det hjälper att vattna riktigt rejält någon gång i veckan när de växer till som bäst. Gödsla kan du nog göra än så länge, hösten är lång i Gbg. fast då kanske den drabbas av "överfrodighet"...

    SvaraRadera
  7. Hej,
    Dina myror kan bekämpas, eller åtminstone fås att flytta, med FUN light koncentrerad saft. Stog om det i tidningarna i höstas. Jag har provat, och det verkar bra på vissa myror. Vi har myror i trädgårdslandet, jag har kört med FUN och det blev bättre, åtminstone dämpar det deras aktivitet, eller också flyttar de bara på sig. För tidigt att säga. Prova!!!
    Angående Knautians korsningsbenägenhet, vet jag inte. Jag har ingen annan vädd just nu. /Ruben

    SvaraRadera
  8. FUN light, ja det låter ju både lätt och kul. Och om myrorna flyr så är det säkert rätt giftigt också. Undrar om det är testat av kemikalieinspektionen. Jag tänker i alla fall prova, tack för tipset!

    SvaraRadera