fredag 3 april 2009

Dahlior som på Sofiero


Det lär vi inte kunna åstadkomma på vår lilla trädgårdsplätt- men idag hittade jag ett litet litet bortglömt kuvert med frön som jag tog av en egen frösådd liten dahlia sommaren 2007. På kuvertet har jag skrivit starkt rosa, mycket låg, med mörkröda(!) blad. Detta kuvert har jag nu tömt på innehåll i en grön sålåda. Ska bli intressant att se 1. om dom gror och 2. vad det blir av dom. Någon som vet om dahlior uppför sig ordentligt när man sår frön från en blomma som en gång kom från en fröpåse med "blandade färger"? Blir dom som föräldern eller blir dom lite hursomhelst?
Påminn mig att jag ska redovisa resultatet!
Det ska också bli intressant att se hur knölarna från våra höga mörkröda dahlior har klarat vinterns faror i källaren: möss, fukt och mögel alternativt uttorkning. Det brukar gå hyfsat. Lite musknaprande får man räkna med.
Det känns lite viktigt att bevara dom röda dahliorna, dom är ett arv från svärmors trädgård i Värmland.
Växter är sannerligen minnen från sina givare. Håller betydligt längre än vilka andra presenter som helst. Särskilt om dom är delade, uppgrävda och flyttade till min trädgård. Mammas vita julros, Sonjas dahlior, Majbritts busktomat, Elisabeths fuchsia...En liten bit människo-dna måste ha fastnat i plantan, och följt med i flytten. Både mamma och Sonja är borta, men i min trädgård finns dom kvar.
Nu ska jag fundera ut vad jag ska plantera tillsammans med dom spektakulära små rödbladiga dahliorna. Något fluffigt ljusblått kanske? Eller stramt silverfärgat? Fast det var ju blå blommor jag skulle ha i min trädgård den här sommaren. Jag sa ju det ju.

3 kommentarer:

  1. Vilken vacker tanke - att människan som först sått blommorna finns kvar i dem. Det borde ju stämma - utan deras omtanke hade de kanske aldrig funnits, och särskilt inte på Töllås. Jag visste inte att de vackra dahliorna kom från Sonja. De är så praktfulla och vackra! Jag skulle plantera något silvrigt bland dem. Silver skulle väl fungera som en spännande färgbrygga mellan blodrött och allt det blåa i resten av rabatten! Men vad för slags silver? Berätta!

    SvaraRadera
  2. Helichrysum eller curryplanta är bra silverväxter som håller sig hela sommaren. Och hela vintern som kommer sen också förresten! Jag har just planterat blå violer och ett par små gula påskililjor i en kruka med överlevande helichrysum och curryplanta.
    Silverek funkar också också förstås, men den är lite tråkig.
    Och så finns det en salvia som har stora ludna silvriga blad som jag inte kommer på vad den heter.

    SvaraRadera
  3. Trevlig blogg.Här verkar kunskapen flöda,kanske man kan snappa upp ett och annat,är ganska "ny".Ha det bra!

    Carina

    SvaraRadera