söndag 29 mars 2009

I väntan på julrosorna


Det ser riktigt lovande ut i julrosrabatten. Jag har den framför ögonen just där jag sitter, med utsikt från fönstret mot väggen till skjulet. Där, under de kala grenarna till Flammentanzrosen, syns stora knippen av julrosknoppar. De flesta ser ut att vara mörkt röda, men man vet aldrig. Några plantor har korsat sig med varandra, och det kan bli vad som helst.
Fjolårsbladen ser rätt så tilltufsade ut, den sista snön var nog inte så nyttig. Och bladen på den korsikanska julrosen, den med limegröna blommor, är illa svedda av snö och frost. Jag får nog gå ett varv med sekatören och hyfsa den.
För ett år sen, i början av mars, var jag i England, och skådade hela mattor av julrosor i full blom, i Beth Chattos trädgård utanför Colchester. Blomman på bilden är en av dom, en underbart ljusrosa med mörkröda fräknar. Den som hittar en sån i en plantskola, var vänlig och skicka adressen!
I cafeet och i butiken i hennes trädgård simmade hundratals julrosblommor i stora skålar med vatten.
Jag läste just på nätet att det pågår en utställning i London, på The Garden Museum, om Beth Chattos livsverk. Hon som var den första trädgårdsmänniskan som insåg att det blev allra bäst om man anpassade sin trädgård efter naturens villkor. Måste besökas när jag är där efter påsk, Elin! Både trädgården och museet!
Den 15-e april håller Chatto själv och Alan Titchmarsh ett offentligt samtal där på museet. Jag åker hem från London den 15 april!!! Gräm, gräm.
Men när jag kommer hem har jag säkert rabatten full av egna julrosor, som jag kan klippa och lägga i stora skålar med vatten. Alldeles själv.

2 kommentarer:

  1. Oh, vad vacker! /Maria

    SvaraRadera
  2. Tvära kast i Töllåsträdgården minsann, från vinterlandskap till vårvärme! Nu börjar det arta sig. Vi får hoppas att det var vinterns sista suck i helgen.

    SvaraRadera